SEORANG lagi saintis Islam yang tersohor ialah Abu Yousuf Yaqub Ibn. Ishak al-Khindi.Al-Khindi (801-873) dilahirkan di Kufa merupakan pusat pengajian dunia belajar di suatu masa sekitar tahun 800 Masehi. Bapanya adalah gabenor Kufa, sebagaimana datuknya sebelumnya.
Al-Kindi merupakan keturunan suku kaum Kinda yang telah
berpindah dari Yemen. Puak ini telah menyatukan sebilangan suku-suku dan
mencapai kedudukan yang berkuasa pada abad-abad Kelima dan Keenam,
tetapi kehilangan kuasa pada pertengahan abad Keenam. Beliau sebenarnya seorang yang mempunyai
kepakaran dalam banyak bidang meliputi falsafah, matematik, perubatan,
astronomi, fizik, ahli geografi dan juga muzik.
Pendidikan al-Kindi bermula di Kufa, kemudiannya di Basrah, dan
akhirnya di Baghdad. Pengetahuan tentang pembelajaran yang hebatnya
tidak lama kemudian merebak, dan Khalifah al Ma'mun melantiknya di Rumah
Kebijaksanaan di Baghdad, yang merupakan pusat yang baru sahaja
ditubuhkan bagi penterjemahan teks-teks falsafah dan saintifik orang
Yunani. (Beliau juga terkenal kerana penulisan seni khatnya yang cantik,
dan pada suatu ketika pernah bekerja sebagai jurutulis kepada al
Mutawakkil.)
Apabila al Ma'mun meninggal, abangnya (al Mu'tasim) menjadi Khalifah,
dan al-Kindi dikekalkan dalam jawatannya, serta mengajar anak al
Mu'tasim. Bagaimanapun, ketika pemerintahan al Wathiq, dan terutamanya
al Mutawakkil, peluang al-Kindi' surut.
Terdapat pelbagai teori-teori
mengenai ini: sesetengah orang mengatakan kejatuhan al-Kindi akibat
persaingan di Rumah Kebijaksanaan, yang lain pula merujuk kepada
penyeksaan yang ganas oleh al Mutawakkil terhadap orang Islam yang tidak
ortodoks (serta bagi bukan muslim). Malah, pada suatu ketika, al-Kindi
pernah di pukul dan perpustakaannya disita buat sementara. Beliau
meninggal dalam semasa pemerintahan 873 CE bagi al M'utamid.
Al-Kindi merupakan seorang pakar dari pelbagai bidang pemikiran yang
berbeza. Selama hayat beliau (dan untuk
kira-kira seabad selepas itu) beliau dianggap sebagai ahli falsafah
Muslim dan paling besar, ada akhirnya hanya diatasi oleh nama nama hebat
seperti sebagai Abu Al-Nasr Al-Farabi (Al-Pharabius) dan Ibn Sina (Avicenna).
Beliau adalah dianggap sebagai ahli falsafah Arab keturunan paling
agung, walaupun; sesungguhnya, beliau sering dirujuk hanyalah sebagai
"ahli falsafah Arab".
Satu dari matlamat utama falsafahnya adalah untuk mengabung
kesesuaian antara falsafah dan teologi alam di sebelah dan teologi
spekulatif dan diwahyukan di tangan yang lain (bagaimanapun sebenarnya
beliau menolak teologi spekulatif). Beliau menekankan, bagaimanapun,
wahyu adalah sumber pengetahuan lebih hebat dalam sekurang-kurangnya
sesetengah bidang, dan ia menjamin perkara-perkara mengenai kepercayaan
yang akal pemikiran tidak boleh mendedahkannya.
Pendekatannya kepada bidang falsafah bukanlah hasil pemikiran yang
asal, tetapi merangkumi penulisan Aristotelian dan (terutama) Plato baru
(neo Plato). Bagaimanapun hasil kerjanya amat penting kerana ia
memperkenalkan dan mempopularkan falsafah Yunani dikalangan cendikiawan
Muslim. Kebanyakan apa yang kanan menjadi perbendaharaan kata falsafah
piawaian Arab berasal dari al-Kindi; sesungguhnya, jika tidak kerananya,
hasil ahli falsafah seperti al Farabi, Avicenna, dan al Ghazali mungkin
tidak tercapai.
Bagaimanapun, beliau lebih dikenali kerana hasil kerjanya dalam
bidang falsafah. Dalam bidang Matematik, beliau menulis empat buah buku
mengenai sistem nombor. Malah beliau juga meletakkan asas terhadap
sebahagian besar dalam bidang arithmetik moden.Walaupun tidak dinafikan al-Khawarizmi memberikan sumbangan yang
besar terhadap sistem nombor Arab, al-Khindi juga sebenarnya memberikan
sumbangan yang bermakna.
Al-Khindi turut memberikan sumbangan terhadap bidang geometri sfera
untuk membantunya dalam bidang pengajian astronomi.Dalam
bidang kimia, beliau mencadangkan idea bahawa logam asas boleh
ditukarkan menjadi logam yang berharga.Sementara itu, dalam bidang fizik
pula, beliau memberikan sumbangan yang besar dan menulis buku dalam
bidang optik geometrikal.
Buku tulisannya menjadi panduan dan inspirasi kepada saintis-saintis terkemuka.Dalam
bidang perubatan, beliau merupakan orang pertama yang berjaya
menentukan secara sistematik dos untuk menghasilkan ubat.Dalam bidang
muzik, sebenarnya tidak banyak yang diketahui mengenai sumbangan
al-Khindi.
Bagaimanapun al-Khindi pernah mengemukakan beberapa nota muzik yang
diadunkan untuk menghasilkan muzik yang harmoni.Al-Khindi juga
sebenarnya seorang penulis yang sangat produktif. Beliau menghasilkan
241 buah buku dalam pelbagai bidang.
Antaranya ialah:
+ Astronomi (16 buah)
+ Aritmetik (11 buah)
+ Geometri (32 buah)
+ Perubatan (22 buah)
+ Fizik (12 buah)
+ Falsafah (22 buah)
+ Logik (sembilan buah)
+ Psikologi (5 buah)
+ Muzik (tujuh buah)
+ Aritmetik (11 buah)
+ Geometri (32 buah)
+ Perubatan (22 buah)
+ Fizik (12 buah)
+ Falsafah (22 buah)
+ Logik (sembilan buah)
+ Psikologi (5 buah)
+ Muzik (tujuh buah)
Selain itu, al-Khindi juga menghasilkan tulisan dalam bentuk monograf
meliputi bidang astronomi, batu-batan, batu-batu berharga dan
sebagainya.Kepelbagaian ilmu yang dimiliki al-Khindi juga meliputi bidang
terjemahan. Beliau adalah antara penterjemah awal yang terlibat dalam
menterjemahkan hasil karya dalam bidang Greek ke dalam bahasa Arab.
Malangnya, kebanyakan hasil karya al-Khindi tidak dapat diperolehi
lagi kini. Bagaimanapun, buku-buku dan juga hasil tulisannya yang masih
ada sehingga kini menunjukkan sumbangannya yang begitu bermutu.Dalam bahasa Latin, al-Khindi dikenali sebagai Alkindus. Banyak
buku-buku al-Khindi diterjemahkan ke dalam bahasa latin oleh Gherard of
Cremona.
Antara buku-buku yang diterjemahkan ke dalam bahasa Latin termasuklah Risalah dar Tanjim, Ikhtiyarat al-Ayyam, Ilahyat-e-Aristu, al-Mosiqa, Mad-o-Jazr dan Aduiyah Murakkaba.Sebenarnya sumbangan dan pengaruh al-Khindi dalam perkembangan sains
dan falsafah sungguh bermakna dalam menghidupkan dunia sains ketika
zaman itu.
Pada zaman pertengahan, salah seorang pemimpin, Cardano menganggap
al-Khindi sebagai salah seorang daripada 12 orang yang mempunyai pemikir
yang terhebat.Hasil-hasil kerja al-Khindi banyak membuka jalan kepada perkembangan
pelbagai subjek dalam abad yang mendatang seperti matematik, perubatan
dan muzik.
Sumber daripada http://ms.wikipedia.org/wiki/Ibn_Ishaq_Al-Kindi.
No comments:
Post a Comment